Det gick så himla snabbt och smidigt- hade tid 08.25, kom in vid 08.30, och nu strax innan 9 är jag redan på t-banan.

Gullig läkare, svensk man i 55-årsåldern. Här är slutsatserna:
-Livmodern och äggstockarna ser bra ut. Livmodern är något bakåtvänt
-En paraovarial cysta ca 3,5cm i diameter på vänster sida (den har alltid funnits där…) Ofarlig om jag blir gravid enligt läkare
-Jag behöver inte opereras
-Allt ser bra ut bortsett från att den högra äggledaren är borta sen tio år tillbaka. Om den vänstra funkar vet ingen.

Nästa steg:
-Jag lämnar hormonblodprov på cykeldag 22 vilket blir den 1 oktober
-Mannen måste boka tid hos läkare för att få remiss för spermaprov

Scenario 1: Mina hormonprover är bra+ Mannens spermier är bra= jag får tid för spolning av äggledaren
Scenario 2: Mina hormonprover bra+ Mannens spermier dåliga= IVF
Scenario 3: Mina hormonprover dåliga+ Mannens spermier bra= spolning. Om spolning bra= jag får medicin för att få rätt hormoner. Om spolning dålig= IVF
Scenario 4: Mina hormonprover dåliga+ spermier dåliga=IVF

Känns skönt att ha en plan.