Vi fick vänta en halvtimme efter den utsatta tiden (inom vården måste man tydligen stå ut med det mesta, oavsett om man är anställd eller inte)
Mitt prov såg bra ut sa läkaren (jag ska begära ut resultaten sen och stämma av med kompisläkaren som bor utomlands) dock har det ena provet tydligen inte gjorts eftersom jag glömde den jävla remissen då.
Men oavsett behöver jag göra ett till prov.

Så todo-listan är som följande:
-Jag gör två blodprov (det missade och det nya). Valfri dag i cykeln
-Mannen gör blodprov
-Mannen gör Spermaprov

Efter detta:
-Om alla prov ser bra ut ska jag träffa läkare igen för att få remiss till passagekontroll av vänster äggledare
-Om mina prov är dåliga ställs vi i IVF-kön

Men- hör och häpna- så sa läkaren följande: om alla prov är bra OCH passage finns (=oförklarlig barnlöshet), så måste vi vänta i YTTERLIGARE ETT ÅR EFTER DIAGNOS tills han ens ska ställa oss i IVF-kön eftersom jag är under 30. Hade jag varit 30 hade han satt oss i kö direkt. Muahaha, eller hur? Det kommer givetvis inte att hända att jag accepterar denna åldersdiskriminering för att jag går till en annan läkare som faktiskt tar oss på allvar.
För att det givetvis inte acceptabelt att vänta ett år på att ens ställas i kö EFTER att ha blivit diagnostiserade med ofrivillig barnlöshet:

  • 9 månader: försöka själva (det kommer att ha varit det när spolningen är klar pga all väntetid)
  •  plus12 månader: vänta på att ens STÄLLAS i IVF-kö
  •  plus 3-4 månader: vänta i själva kön (om man utnyttjar vårdgarantin, men då kan man hamna i Göteborg eller Falun- glöm det!)

Alltså kan det totalt behöva gå 1,5  från att vi fått diagnosen (om vi får den) tills att man får hjälp alls. Med all den gyn-historik jag har (och jag betalar över 10k i skatt varje månad+mannens skatt) så tycker jag att det låter galet och inte ska behöva accepteras.
Jag har ALDRIG hört talas om att man inte skulle ställas i kön DIREKT efter att man konstaterat barnlöshet (vilket det ju blir om alla prov är fina men inget händer).

Om alla prover är bra, hade jag tyckt att det var OK om vi ställdes i kön våren 2013, och fick tid för IVF hösten 2013.

En men, om läkaren inte har koll hittar jag ju en annan läkare :))

When there is a will, there is a way.