Jahapp, nu åker vi bil påväg till Stockholm. Många mil kvar. Barnet har somnat vid 08.30 enligt schemat.
Det känns ok. Annorlunda var det på skärtorsdagen. På onsdag kväll flög jag till en större stad i närheten av där svärföräldrarna bor, och Mannen kom dit han med. Vi fick en barnfri kväll, natt och dag medan svärmor passade Baenet. Första natten bara Mannen och jag sedan Barnet kom för fyra månader sen. Det var underbart. Vi gick på restaurang, promenerade genom stan och somnade omgående.
På skärtorsdagen åkte vi bil, handlade och bara njöt innan vi åkte hem till svärföräldrarna. Redan på väg dit hade jag en klump i magen. Jag hade vant mig av vid att ta hand om Barnet och livet var så härligt utan det ansvaret. Så den kvällen hade jag otroligt starka flyktkänslor, ungefär som de första veckorna i januari. Det är inte ett liv jag vill leva- utan SÅ SJUKT MYCKET JOBB. Och aldrig någon vila. Bara skrik, gnäll, utmattning. Jag kände mig som världens sämsta människa och var nära att ta tåget till Stockholm men jag stannade.

Det kändes lite bättre på morgonen. Nu har jag kommit in i rutinen och det är uthärdligt, men inte kul- det har det aldrig varit heller. Det finns härliga stunder när Baenet är glad, och jag hoppas han blir glad oftare.

Det är ett skam- och tabubelagt ämne, att inte känna några sådana överväldigande känslor för sitt barn, att man tycker att allt det man uppoffrar är sååå värt det här och nu. Han är fin, och jag älskar honom, men inte på något larger than life- sätt. Jag hoppas att det växer fram och att den känslan gör att det blir värt det jobbiga här och nu. Inte där och då, om fem, tio, tjugo år. Att det blir mindre skrik och gnölande. Det är fruktansvärt jobbigt, deprimerande, begränsande.

Svärmor är fantastisk, och hon tycker att spädbarn är kul på riktigt. Jag hoppas att hon är frisk länge och att Barnet får spendera många härliga lov hos farföräldrarna. De är i 65 års åldern och rätt pigga. Min man är ett sladdbarn och hans äldsta syster är bara fem år yngre än min mamma. Systern har redan barnbarn själv. Svärföräldrarna är vårt enda realistiska avlastningsalternativ, trots att de bor flera timmar bort. Min mamma har mer än tio år till pensionen och har än så länge gett lika många pekpinnar som hjälp…

Jag försöker tänka på att det kanske är tre-fyra jobbiga år kvar, sen är livet med Barnet både lättare och roligare. Eller så lever jag i en fantasivärld. Tänk om det ALDRIG blir bättre?