Jahapp, dryga 940 spänn per dag blir det- sug på det. För varje krona jag tjänar betalar jag mera skatt, även procentuellt, utan att få ett enda extraöre i föräldrapenning. Det suger. Svenska föräldraförsäkringen är bra för dem som ligger under maxtaket, som jag passerat för länge sen. Vi som ansträngt och utbildat oss för att få högre lön, förväntas bjuda bidragstagare på våra skattepengar. Så är det väl alltid, dock extramycket just i Sverige. Tack jobbskatteavdraget för några fler tusen i plånboken varje månad dock. Tur att jag slipper betala för mycket statlig skatt i år eftersom föräldramånaderna tar av en del av överskottet.

Har gått igenom min personliga bokföring idag och måste konstatera att jag gått back 10k (från sparkonto) för varje FL-månad av totalt tre. Det var ju inte bra. Det blev lite mycket (tröst)shopping de få tillfällen som erbjöds, grejer hem, typ utemöbler och övriga IKEA-inköp, hemelektronik, och även grejer till Barnet. Som tur är får jag min trevliga heltidslön+ utfyllnad av föräldradagarna+ förra årets bonus imorgon. Och lite retroaktiva föräldradagar från FK. Så de 30k som tagits från sparkontot återvänder dit direkt. Kanske lite mer till och med. We will see.

Men jag måste dra ner på det där med kläder, skor och väskor. Även om jag ALDRIG köper saker till fullt pris blir det mycket till slut. Ska se om det är värt besväret att sälja något på Tradera, så att man frigör lite plats. Har en del kläder rån Mexx, InWear, Tiger eftersom jag brukar handla på Barkarby outlet och Vingåker Factory Outlet. Även Mannen har en del bra kavajer som han inte använder (även de inköpta i Vingåker), kanske kan man bli av med dem också… Får väl ladda kameran och ta en massa bilder på grejerna i helgen. Så mycket ”fritid” jag brukar ha på jobbet bör jag kunna sköta affärer därifrån 😉 Fast nu när jag tittar så verkar rätt bra grejer gå för max hundra spänn- vilket precis täcker fraktkostnaden.

Ja, det är verkligen dags att rensa. Exempelvis högtidsväskor som jag sannolikt inte kommer att använda inom överskådlig tid. Det räcker med 2-3 högtidsväskor i svart och beige, resten får åka ut. Brudklänningen har jag aldrig tagit tag i heller, och den kommer jag varken att använda igen eller ans komma in i i rumpan (jag lägger på mig på höfterna, och den klänningen a lá sjöjungfru är totalt oflexibel runt höterna)

Nu handlar ju inlägget inte alls om någon föräldrapenning utan om något helt annat, typiskt mig haha!