Och givetvis var chefen tvungen att lägga det på eftermiddagen på valborgmässoafton. Jag är dock alldeles för nyfiken för att börja krångla med ombokningar, så vi kör på det. Trots att kontoret kommer att vara tomt efter lunch.

Jag började på mitt jobb i januari 2012, och min lön var satt på 2012 års nivå, alltså ingen lönerevision det året (givetvis justerade jag för det när jag begärde en viss lön vid anställningen). Förra året hänvisades det till låga fackliga löneavtal så jag fick fjuttiga 2,5%, vilket var mer än snittet i koncernen, men ändå alldeles för lite jämfört med de löneökningarna jag fått tidigare. Ja, visst, jag har med svenska mått rätt bra betalt med tanke på min ålder, men jag har 7 års rätt yrkeserfatenhet på heltid och gjort rätt val, så jag är inte överbetald på något sätt (och jag vet mycket väl vad kollegorna tjänar).
Jag är sååå nyfiken att jag dör. Har hört med en gammal kollega som har lite mer koll på lönenivåer för de olika tjänsterna, för att bolla vad som är rimligt.

Jag vet ev arfarenhet och från intranätet hur lönesättningen fungerar på detta företag, så jag kommer att be chefen att presentera vad lönespannet för min tjänst är (jag vet att det finns en centralstyrd värdering av alla tjänster), samt var i spannet han lägger mig utifrån min erfarehnet och prestation. Jag köper INTE några argument att vi jobbat tillsammans för lite. I sådana fall ska den nya chefen enligt regelverket gå på förra årets prestationsutvärdering hos den gamla chefen (allt finns tillgängligt i ett it-verktyg). Min utvärdering var lysande.

Lönen är inte det viktigaste, men den ÄR viktig, och jag har haft en lönehöjning på bara 2,5% på 2 år, så det är dags att det händer något efter alla bra utvärderingar. Jag kommer att börja söka nytt jobb vid allt som understiger 3% (sammanlagt beattingsjustering+ lönerevision).