Jag har under min graviditet följt några gravidgrupper på Familjeliv, av typen ”bebis december 2013” och liknande. Även om jag inte skrev något var det kul att läsa om hur andra mådde och hur de förberedda sig på att barnen skulle komma.

Jag har även följt samma grupper när barnen kommit, och nu är barnen ju över 5 månader gamla och det är färre som hänger kvar i trådarna. Det jag slås av är att folk FORTFARANDE ger barnen bröstet på natten, typ varannan timme. Inte för att barnet faktiskt äter utan för att ”h*n vägrar somna om utan bröst”. De klagar också över hur otroligt trötta de är, att de inte orkar osv.
Nu har jag inte ammat så jag kanske är ”okunnig”, men jag kan helt ärligt inte begripa varför dessa mammor inte försöker GÖRA NÅGOT ÅT situationen och i alla fall försöka lära barnet att somna om själv? Och varför har man väntat med det så länge. Tror man att det är normalt/bra för barn att inte få någon bra sömn heller?
Seriöst, jag förstår inte hur de rent fysiskt orkat sova max 2-3h i sträck i snart ett halvår. Jag var helt slut efter två.